Переробити не можна спалити, — Мінрегіон
Останнім часом у медіапросторі поширюється думка, що стимулювання «зеленим» тарифом використання сміття як джерела енергії дозволить Україні значно зекономити газ та вирішити проблему сміттєзвалищ. Мінрегіон, як центральний орган виконавчої влади, що формує державну політику у сфері поводження з побутовими відходами, надає роз’яснення з цього приводу.
Щорічно на сміттєпереробні підприємства України потрапляє близько 1 млн м3 вторинної сировини. На сьогодні діють 17 підприємств з переробки макулатури, 35 — з переробки ПЕТ-сировини та полімерних матеріалів, 27 — з переробки склобою. Обсяг зібраних ресурсоцінних компонентів завдяки роздільному збору побутових відходів мешканцями у контейнери на прибудинковій території, сортувальним лініям на полігонах та через пункти вторсировини становить тільки 40% від потужностей сміттєпереробних заводів.
Одним з базових принципів, закладених у Національній стратегії управління відходами в Україні до 2030 року, є ієрархія поводження з відходами, яка відповідає вимогам Рамкової Директиви ЄС та передбачає поступовий перехід до економіки замкненого циклу.
Генерація енергії з ТПВ відповідає 4-му ступеню ієрархії (використання побутових відходів як джерело енергії) та може здійснюватись у різний спосіб. Наприклад, найбільш екологічно чистий — анаеробне зброджування для отримання біогазу. Щодо спалювання, то воно має бути дозволено лише на заводах із високим рівнем захисту навколишнього середовища та виключно того сміття, яке економічно не вигідно переробляти.
Стимулювання спалювання сміття з метою виробництва енергії без виконання більш високих ступенів ієрархії (запобігання або мінімізація, підготовка до повторного використання, рециклінг) порушить принципи побудови циркулярної економіки та спотворить ієрархію поводження з відходами.
Також запровадження «зеленого» тарифу для електроенергії, виробленої з усіх, без винятку, видів ТПВ викликає певні застереження, оскільки відходи та залишки (промислові та побутові) – це не паливо, а умовно горюча речовина, яка підлягає сортуванню. Крім того її спалення вимагає використання природного газу або мазуту.
Тож без застосування «зеленого» тарифу та додаткових енергоресурсів використовувати сміття як паливо економічно не вигідно.
Поширення «зеленого» тарифу на суб’єкти господарювання, які виробляють електричну енергію з усіх, без винятку, побутових відходів (а не лише з побутових відходів, здатних до біорозкладу), призведе до того, що для виробництва електроенергії спалюватиметься природний газ та мазут з додаванням сміття з негорючих матеріалів: будівельного сміття, битої цегли, скла тощо. Продавати таку електроенергію із застосуванням «зеленого» тарифу – це зловживати державними преференціями для стимулювання виробництва електроенергії.
Також під час спалювання сміття залишкову енергію та тепло доцільно використовувати як ресурс для вторинного виробництва (гарячої води, тепла), а не для виробництва електроенергії із застосуванням стимулюючих коефіцієнтів «зеленого» тарифу. Розширення категорій об’єктів електроенергетики, для яких застосовується «зелений» тариф, спричинить збільшення навантаження на оптовий тариф на електроенергію та на тарифи, за якими її отримує кінцевий споживач.
Довідково
За 2017 рік в Україні утворилось близько 10 млн тонн побутових відходів.
На сьогодні в 822 населених пунктах здійснюється роздільний збір побутових відходів. У 20 населених пунктах працюють 25 сміттєсортувальних ліній, 1 сміттєспалювальний завод і 3 сміттєспалювальни установки. Завдяки цьому перероблено та утилізовано близько 6,6 % побутових відходів, з них: 2,48 % спалено, а 4,18 % побутових відходів потрапило на заготівельні пункти вторинної сировини та сміттєпереробні заводи.
Наразі у 20 населених пунктах будуються сміттєсортувальні комплекси.
Послуги з вивезення побутових відходів надають 1143 організацій, в тому числі 292 приватних компаній.